Treasure hunt

Fortfarande strejk och en eloge till alla på boendet som hittar på aktiviteter för att vi ska ha roligt ändå och att tiden ska gå. En av gårdagens aktiviteter var treasure hunt. Som går ut på att man får en ledtråd som leder en till nästa gömda ledtråd osv. Kul!

Senare på kvällen var vi ett gäng som gick och hejade på boendets hockeylag i en internturnering. Stabil seger med 6-3! Kul att vara tillbaka i en ishall!

Bilder från tresure hunt

Lyckats lista ut någon?

Sköt om er! Hej

Montreal

Strejken fortsätter och nu kändes det dags för att göra ett avbrott i väntandet! Det blev en weekend i Montreal efter en lång bussresa på ca tio timmar. Montreal var en trevlig stad, säkert ännu finare på sommaren! Det hanns med att gå på NHL, besöka Biosphére Museum om miljön och människors påverkan på den, bestiga Montreal parc, traska runt efter rue saint cathrine som är Montreals huvudgata med affärer och dylikt, en promenad i dem gamla delarna av staden som bevarats mm. NHL blev resans höjdpunkt sportgalen som jag är och nu kan jag även bocka av Bell center i avverkade NHL-arenor. Det som var häftigt var att det tydligen är nhls största och tar ca 21000pers samt att se stjärnor som A. Ovechkin & N. Bäckström. Matchen slutade 5-0 till Capitals som mer eller mindre spelade ut Canadiens.

Här kommer lite bilder från resan:

Lägesuppdatering

Strejken fortsätter. Vad vi har hört är det minst en vecka till beroende på hur förhandlingarna går när dem väl sätter sig ner. Ser ut som att springbreak blir inställt också så nu är vi några som är sugna på att resa bort i helgen. Då möjligheterna att resa senare på terminen stryps.

Helgen som var spenderades med festligheter och nattlivet här är bra! Det påminner ganska mycket om hur det ser ut i filmer man sett från studentfesterna i Amerika. Det är bra med drag ute även fast det inte är någon storstad. Sjukt billigt är det också. Låga inträden (30-50sek) Under happyhour kostar en drink/shot typ 20sek och och en öl 30sek och det håller på fram till tolv. Så är rätt stor skillnad mot hemma.

Annars så rullar dagarna på och det känns som man börjar bli lite seg när man inte har några tider att passa på dagarna förutom resturangens öppettider. Så nu får strejken gärna vara över snart!

Downtown

Strike! Strike! Strike!

Det blev strejk så alla lektioner på campus har ställts in i väntan på en lösning. Vi var på en ny matsal och käkade idag, våra "matkort" fungerar på lite olika ställen och dagens val var riktigt bra faktiskt. Dem hade många alternativ av rätter att välja på och det fanns massor med efterrätter. Dessutom hade dem en "köksdel" där man kunde gå i kylskåp/frysar och plocka sina egna råvaror och laga om man ville. Fanns även frysta bär i frysen så man kunde mixa sina egna milkshakes/smoothies osv! Börjar tro att det är bra att jag bara stannar en termin, jag skulle kunna äta hur mycket som helst medan jag är här.. undra vad som skulle kunna hända på en hel utbildning här (4år).

Vädret har varit riktigt fint idag så vi tog tillfället i akt och promenerade ner (lutar neråt hela vägen) till stan efter lunchen. Det var jag, Emelie, Louise, Sabrina & Jonas och väl nere på stan bestämde vi oss för att fika och promenera omkring och se lite av byggnaderna som finns där. Hann även ner till floden en sväng och fick några fina bilder på isen.

Här kommer ett gäng av dagens bilder:

Fullspäckade dagar

Senaste dagarna har varit fullspäckade, dessvärre inte bara med roligheter. På dagarna har jag haft lektioner och på kvällarna har jag fått sitta med skoluppgifter hemma från Sverige. Sista kursen på höstterminen slutar 18 Januari så har suttit med en uppsats, en redovisning över datorn och nu senast en hemtentamen. Så timmarna på dygnet har svårt att räckas till men nu är jag förhoppningsvis klar med det mesta och kan börja lägga allt fokus på skolan i Kanada!

Det har även hunnits med en del roligheter. Vi har varit nere på the mall och sprungit lite i affärer en kväll. Vi har haft en internationell orienteringsdag också i lördags då vi fick veta viktig information om livet/studentlivet i Kanada. Dagen avslutades med en guidad busstur runt campuset och runt i Fredericton. Det är en mycket vacker stad och ännu finare lär den vara på sommaren! Dessutom hann vi med premiärutgången i Kanada på S-club. Det var trevligt!

Just nu pågår en förhandling för att undvika en eventuell strejk här på skolan bland doktorer. Så vi kör en strejk-vaka fram till kl 00 för att se om lektionerna blir inställda imorgon eller inte.

Djurmössor är populära i Kanada, här testar Emelie en apa!

På studentklubben serveras drickan i plastmuggar!

Campus, senaste dagarna har vi haft plusgrader. Idag t.o.m. Över 10 plus!

Full fart framåt

Då har jag fått mitt lilla rum i McLeod House här på campus. Dagarna går åt till att släcka eldar just nu. Avgifter som ska betalas, passerkort ska skaffas, böcker ska köpas, tvättstugan ska hittas, lektionssalar ska letas etc. Läser 6 kurser just nu och har alltså möjlighet att droppa en inom det två första veckorna. Man har alltså en prova på period och jag behöver läsa 5 kurser totalt. Så nu försöker jag sätta mig in i dem så mycket som möjligt för att kunna välja. Annars har tiden gått åt till att fixa med rummet, varit på walmart och handlat allt som behövs till det. Imorgon blir det till att skaffa skolböcker till dem kurserna jag vet att jag ska behålla och försöka ta sig en rundtur på campus.

Dagens första lektion började kl 10 och dagens sista slutade alldelens nyss kl 21. Det känns lite annorlunda att ha kvällskurser. Läser en kurs på måndagskvällar som ges mellan 19-21.50. Vilket är lite kontraster mot hemma då man senast slutar fem :)

Utsikten från mitt fönster dagtid

Utsikten på kvällen

Bussresa & födelsedag!

Födelsedagen har spenderats till stor del på buss, men jag fick fira igår så jag är nöjd! Skönt att komma fram till Fredericton och ha rest färdigt för ett tag. Människorna i Kanada forsätter att imponera! Idag mötte vi en man som ursprungligen var från Saudiarabien som hjälpte oss med vägledning när vi såg vilsna ut och beställde en taxi åt oss då vi inte har några fungerande mobilnummer. Känns som jag är på helt rätt ställe. Vi hann även med att gå en premiärtur på the mall här i Fredericton och nu är jag lugn. Det finns ett h&m!

Jag har också hunnit med att Skype lite snabbt med nära och kära och även öppnat presenter som jag fått med mig & här måste jag hylla min älskade marri som gjort ett fotoalbum samt en mp3 laddad med musik som påminner om oss. Precis vad jag  behöver här på andra sidan Atlanten!

Dagens rutt som tog närmare 8 timmar

Bussvy, det finns gott om snö här!

Storm

Dag 2 i Halifax bjöd på en riktig snöstorm. Till och med så pass att butikerna i hela stan stängde igen. Trots detta trotsade jag & Emelie vädret och hasade oss fram till resecentrumet och köpte bussbiljetterna för resan mot Fredericton imorgonbitti. Annars har dagen mest spenderas på hotellet fram tills kvällen. Då lugnade stormen ner sig och vissa restauranger öppnade upp igen. Då kom John in till stan och så gick vi alla tre ut och firade min födelsedag med en tvårättersmiddag!

Födelsedagsmiddag sista dagen i Halifax

Halifax

Då har vi landat i Halifax! Dagen har spenderats med en mindre stadsvandring & invigning av det första Starbucks besökte sen anländningen till Kanada. Dagens störta händelse var dock när vi besökte Sidney Crosbys gamla ishall där han spelat som tillika var ett sportmuseum med diverse bilder och saker som han haft genom karriären. Bland annat deras gamla torktumlare som han tränat slagskott på, hans första hattrick puck & hans 100:e mål-puck. Pittsburgh-fan som man är så var det en mäktig upplevelse! Sid the kid:s livshistoria so far. Kvällen avslutades med lite träning på hotellet samt bad.

Dagens temperatur: -25 (känns som -40) det kallaste jag varit med om i hela mitt liv.

Dagens konstaterande: kanadensare är helt fantastiska människor. Öppnade en resturang för oss tidigare för att vi skulle slippa stå ute och frysa. Grannbordet på starbucks började prata med oss osv. Genomtrevliga människor helt enkelt!

Emelie & John på Starbucks

Sidney Crosbys museum

Kanadensisk klassiker: Poutine

John fryser i väntan på bussen

Snabbfakta om Halifax:
Halifax
 is the capital of the province of Nova ScotiaCanada. The Regional Municipality had a population of 390,096 in 2011 Canadian Census. Halifax is the largest population centre in Atlantic Canada and largest in Canada east of Quebec

Gott nytt år!

Gott nytt år från Arlanda!
Imorgon kl 10.40 går planet som ska ta oss till New York för vidare resa mot Halifax! Där väntar några dagar semester där John ska plugga innan det bär vidare mot Fredericton!

Spännande är ordet!

Fick en klocka av syss som kan visa två tidszoner! :)

Gott nytt år från mig & John!